Meetniveaus statistiek

Vond je dit artikel goed en wil je anderen het ook laten lezen? [juiz_sps buttons="facebook, twitter, google, linkedin, mail"]

In de statistiek wordt gewerkt met meetniveaus. Deze meetniveaus zeggen iets over de meetwaarden van een variabele worden weergegeven. Hoe hoger het meetniveau, hoe meer statistische berekeningen ermee uit te voeren zijn. Om statistische berekeningen uit te voeren, is goed begrip van meetniveaus in de statistiek noodzakelijk.

 

Welke meetniveaus zijn er?

In de statistiek zijn er de volgende meetniveaus; van laag naar hoog:

  • Nominaal niveau: geeft slechts een verschil aan
  • Ordinaal niveau: geeft een volgorde aan waarbij de hoeveelheid van het verschil onduidelijk is (bijvoorbeeld oneens – neutraal – eens)
  • Scale* (Interval niveau en ratio niveau): geeft een volgorde aan waarbij de hoeveelheid van het verschil wel duidelijk is (zoals leeftijd of temperatuur).

*Onder ‘scale’ worden interval en ratio niveau verstaan. Het onderscheid zit hem in een absoluut nulpunt – het interval heeft deze niet; het ratio niveau wel.

Categorisch en non-categorische meetniveaus

De meetniveaus worden ook wel ingedeeld in categorisch en non-categorisch.

Onder de categorische meetniveaus hoort alleen het nominale meetniveau. Dit betekent dat het in categorieën is ingedeeld, zonder dat volgorde van belang is. Denk bijvoorbeeld aan kleuren – deze kunnen je indelen in categorieën rood, blauw en groen – of geslacht (man, vrouw).

Onder non-categorisch horen het ordinale niveau en scale. Hierbij speelt de volgorde een belangrijk rol. Een voorbeeld van een ordinale schaal is dan opleidingsniveau (MBO – HBO – Universiteit) of bij scale leeftijd of IQ.

meetniveaus statistiek

 

Parametrische en non-parametrische toetsen

Een andere indeling is in parametrisch en non-parametrisch. Dit heeft te maken met de statistische bewerkingen die je kunt uitvoeren op de verschillende meetniveaus.

Bij een parametrische toets worden er eisen gesteld aan de metingen. Deze moeten op minstens interval niveau gedaan zijn en normaal verdeeld zijn. Dit is bijvoorbeeld de t toets.

Bij non-parametrische toetsen gelden deze eisen niet. Deze worden ook wel verdelingsvrije toetsen genoemd. Hieronder hoort de binomiaal toets en de chi kwadraat toets.

Waarom zijn meetniveaus van belang?

De meetniveaus zijn bij statistiek belangrijk, omdat ze bepalen welke toetsen je wel of niet kan uitvoeren met de variabelen. Zo kun je bijvoorbeeld bij een ordinale variabele geen gemiddelde uitrekenen, zoals je dat met leeftijd wel zou kunnen doen. Daarom is het ook handig vooraf aan je onderzoek te bepalen welke meetniveau jouw variabelen hebben en welke toetsen je daar mee uit zou kunnen voeren.

Groetjes,

Marilyn

Marilyn

Was dit waardevol voor jou? Je kunt nu doneren door via deze link te shoppen. HBOstatistiek krijgt dan een kleine commissie, maar het kost jou niets extra’s!
Koop bij bol.com

12 reacties:

  1. He, zou iemand mij kunnen helpen? Ik moet voor mijn scriptie een effectmeting uitvoeren. Die effectmeting gebeurt op 7 variabelen in de tijd (dus op vier verschillende meetmomenten). Welk meetniveau past daarbij? Ik kom er niet uit namelijk.
    Ik hoor heel graag van je als je me kunt helpen!!

    • Als je de tijd meet in uren/minuten/seconden – dan ratio.
      Als je het meet in catergorieën (bv: minder dan 1 uur, 1-2 uur, 2 of meer uur) – dan categorisch.

  2. Hoi,

    Is het altijd zo als je de waarden in groepen zelf indeeld dat het een ordinaal meetniveau wordt? Wij hadden een voorbeeld dat de kinderen werden ingedeeld op FEV1 klassen en er werd toen gesproken over ordinaal meetniveau, ondanks dat de klassen gelijk waren.

    En waarom worden Likert-schalen wél ingedeeld als interval?

    • Het eerste stukje van je vraag begrijp ik niet helemaal. Als er een volgorde is zonder duidelijke afstand, dan spreek je van ordinaal. Als het om willekeurige groepering gaat (zoals ‘man-vrouw’ of ‘rood-blauw-wit’), dan gaat het om nominaal.

  3. Hoi. Ik heb een vraagje met betrekking tot verschil tussen ordinaal en interval. Is het nu altijd zo dat als je zelf groepen toekent aan de variabelen dat het meetniveau ordinaal wordt, ook al zijn de groepen even groot?

    Alvast bedankt.

    Groet,
    Annette

    • En wat houdt vaste meeteenheid in?

    • Een meeteenheid is bijvoorbeeld meters. Een vaste meeteenheid is dat je die meeteenheid vasthoudt, dus dat je niet plotseling in centimeters gaat rekenen.

    • Ja, als je groepen gaat toekennen, wordt het ordinaal (mits de groepen een volgorde hebben, anders is het nominaal).
      Als je bijvoorbeeld leeftijd hebt, dan is dat in principe interval.
      Maar als je vraagt: Hoe oud bent u? A: 21-30, B 31-40, C: 41-50 – dan wordt het ordinaal.

  4. Voor wiskunde moet ik een opdracht maken waarbij ik bij de variabele: ordinaal, nominaal, ratio of interval moet kiezen. Ik heb een paar kunnen opzoeken maar de rest niet! Zou iemand mij hiermee kunnen helpen? Bedankt!

    Geslacht: nominaal
    Gewicht: ratio
    Leeftijd: ratio
    Etniciteit:
    Plaats in het huishouden:
    Contact met familieleden:
    Contact met vrienden/goede kennissen:
    Deelname aan clubactiviteiten:
    Tv-uren: ratio
    Sporturen: ratio
    Hoogst voltooide opleiding: ordinaal

    • Etniciteit: nominaal
      Plaats in het huishouden: ordinaal
      Contact met familieleden: als in aantal uren of aantal mensen, ratio
      Contact met vrienden/goede kennissen: idem
      Deelname aan clubactiviteiten: als in ja/nee, nominaal

  5. Hoi Marilyn,

    Ik heb een volgende variabele met deze verdeling:
    ☐€ 0-50
    ☐€ 51-100
    ☐€ 101-200
    ☐€ 201-500
    ☐€ 501-1000
    ☐€ 1001-5000
    ☐ € 5001-10.000
    ☐ € 10.000+

    Ik heb moeite met het bepalen van het meetniveau en daardoor de bijhorende toetsen. Er is wel een absoluut 0 punt maar de stappen tussen de opties zijn niet evengroet.. Ik hoop dat jij me kan helpen!

    Groetjes Tom

    • Ik zou zeggen dat dit ordinaal is. Er zit een volgorde in, maar doordat je het in groepen hebt ingedeeld kun je het niet meer als ratio gebruiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *